perjantai 30. tammikuuta 2015

Ompelun illuusio

Olen kyllä ommellut koko ikäni ja käsityötieteen opitojen myötä olen oppinut siitä paljon lisää. Edelleen kuitenkin olen ompeluun liittyvän illuusion vaikutuspiirissä. Epäilen, että kyse on koneen mukanaolosta.


Mielikuvissani ompelu on nopeaa surauttelua ja valmista tulee tuossa tuokiossa. Arvioin siihen kuluvan ajan aina alakantiin. Tai no, onhan ompelu itsessään varsin joutuisaa puuhaa, mutta kaikki se hässäkkä ennen ompelua on hidasta ja laittaa minut koetukselle, sillä en ole sielunrakenteeltani ensinkään pikkutarkka, enkä kovin järjestelmällinenkään. Urheasti olen niellyt sen katkeran kalkin, ettei taitoni ole vielä sillä tasolla, että voisin vain leikata leiskauttaa ja surruutella menemään. Tai voisinhan minä tehdä niinkin, mutta se ei kyllä vastaisi odotuksiani, joten olen päätynyt nöyrästi taidon harjaannuttamisen tielle.

Erilaisia kasseja ja pusseja syntyy jo melko vähällä hampaiden kiristelyllä.
Se on kuitenkin tuottanut tulosta. Alan olla jo pääosin tyytyväinen jälkeeni ja saan aikaiseksi sitä mitä olen suunnitellut. Hetkittäin jopa nautin ompeluprosessista muustakin kuin ideoinnista. Olen kyllä huomannut, etten osaa vielä erityisen hyvin ennustaa kuinka erilaiset materiaalit käyttäytyvät, joten huolellinen valmistautuminen on sitäkin tärkeämpää. Ja kyllähän se palkitsee, kun tuote alkaa muotoutumaan suunnitelulla tavalla. Ennen sitä saa kyllä olla kärsivällinen, paljon kärsivällisempi kuin minä luonteeltani olen.


Kaavoituksesta olen kuitenkin pitänyt alusta asti. Koen sen jotenkin loogisena ja se on vaan niin valtavan siistin makeeta, kun vaate on juuri minun muotoiseni ja istuu kauniisti. Tällä hetkellä prosessissa on housun peruskaavat. Olin valmistautunut kärsivällisyyttä vaativaan prosessiin ja hampaiden kiristelyyn. Niin ei kuitenkaan käynyt! Sain piirrettyä itselleni housunkaavan ilman suurempia murheita ja olen jo onnellisesti kuosittelun puolella. Saahan nähdä mitä siitä sitten tulee, sillä tarkoitus on tehdä katukuvaan sopivat villahousut. Suunnitelmieni mukaan ne valmistuvat sopivasti toukokuun kevätsäihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti