maanantai 5. tammikuuta 2015

Luonnoslehtiö: Neuleajatuksia

Darling Buds- palmikkoliivi

Onhan se todellista optimismia, että ryhtyy hypettämään kevättä heti vuoden vaihduttua, mutta minulla se menee niin. Nettialennusmyyntejä kolutessani törmäsin useammankin kerran palmikkoisiin, pidempiin neuleliiveihin ja jotenkin vain ihastuin tuohon ajatukseen. Erityisesti, kun varastostani löytyy paksuhkoa, vihreää alpakkaa, vähän suurempaankin neuleeseen.


Moda- lehdestä löysin ohjeen, joka pienin sovelluksin vastasi ajatustani. Mallitilkunkin olen neulonut. Totesin, että 5 mm:n puikot ovat hiukan liian paksut tähdättyyn tiheyteen, niinpä päädyin 4,5 mm:n puikkoihin. Täytyy vielä vähän testineuloa. Tiedän kyllä noiden neulottujen nyppyjen olevan todella ehtaa kasaria, mutta minusta ne nyt kuitenkin sopivat tähän keväiseen nuppu ja silmu- teemaan. Tuossa alkuperäisessä ohjeessa säädetään ihan huolella silmukkamäärien kanssa. Laskeskelin jo tässä vähän mutkia suoraksi ja olen iloinen, ettei minun käsialallani tarvitse käyttää pienempiä puikkoja napakan jousteen aikaansaamiseksi. Käytännössä laskin aloitus- ja joustesilmukkamäärät uusiksi.

Elinikäinen kumppani

Olen päättäny lähteä mukaan opiskelukaverin kandidaatin tutkimukseen, jossa selvitetään kestäväkehityksen arvojen näkökulmasta, täydellisen neulekumppanin valmistelu ja suunnitteluprosessia. Tämä prosessi tulee ainakin alkuunsa näkymään myös täällä blogissa.


Pyrin siis suunnittelemaan ja valmistamaan täydellisen neuletakin itselleni. Minulle täydellinen materiaali on alpakka, sillä villan kanssa tahtoo olla noita yliherkkyyshaasteita ja niitähän ei tällaiseen projektiin tarvita. Toin puolitoista vutta sitten Bolivia-Peru matkaltani bolivialaista alpakkaa villatakin verran ja ne kerät ajattelin tähän käyttää. Kun minun neueltakistani on kysymys, niin raitaahan siinä on. Pujoliivi-blogissa tehtiin viime syksynä mainio raitainen villatakki. Noista raidoista ajattelin ammentaa inspiraatiota oman villatakkini raidoitukseen. Kaavailen myös hyödyntäväni Amy Herzogin Customfit- ohjeita. En ole vielä syventynyt niihin sen tarkemmin, sillä ensin pitää hahamotella paperille millainen se täydellinen kumppani on :)

Vuoden ekat sukat



Inspiraatiota Lankaterapiaa- blogista ja oli pakko päästä tekemään jotakin paksummasta langasta. Kesken on kahdet sukat ja yhdet säärystimet minulle hiukan liian ohuesta langasta. Näiden tekijöiden yhdistelmänä syntyi varsinainen kirjoneuleleikki, joka on minun mittapuullani saanut melkoisesti huomiota Instagramissa. Varpaista varteen, tiimalasikantapäällä ja kierretyllä jousteella sukat syntyvät. Sukan suuhun se italialainen päättely, niin joustaa hyvin. En todellakaan ole mikään kirjoneuleihminen, mutta raidoittuvien lankojen kanssa leikkiminen tuottaa paljon työläämmältä näyttävää illuusiota. Novitan raitojen värjäys ei ole ihan sitä tarkinta, joten raitojen pituudet vaihtelevat vähän. En jaksa kuitenkaan siitä välittää, vaan olen päättänyt olla suurpiirteinen ja keskittyä kokonaiskuvaan.

Väsytystaistelu UFO:n kanssa


Pitkään ja hartaasti olen vääntänyt isoäidinneliöhelmaista tunikaa. Se on ollut tekeillä jo useita vuosia. Nuo neliöt syntyivät vauhdilla muutamassa viikossa. Sen jälkeen tekeminen onkin sitten ollut enenmmän ja vähemmän väkinäistä. Uudelleen lasketuilla silmukkamäärillä miehusta ja hihat syntyivät melko vähäisellä purkamisella viime syksynä. 50:n neliön yhdistäminen onkin sitten ollut sitä todellista tervanjuontia. Ei tullut yllätyksenä, mutta se ei asiaa ihmeemmin jouduta. Enää kahdeksan neliötä yhdistettävänä ja puhtaasti tahdonvoimalla mennään. Tämä olisi hyvä saada pois noiden uusien suunnitelmian jaloista.

Huopa Horroria


Viime vuonna innostuin, jälleen Lankaterapiaa- blogin innoittamana, Veera välimäen Simple Sprinklestä. Ja niitähän on syntynyt 5. Kaksi näistä viimeistelin kuluneella viikolla. Olin päättänyt viedä nämä prosessit loppuun sileytyksineen päivineen. Käytin huivit siis hienopesussa koneessa ja herkemmälle se oli liikaa. Se pääsi huopumisen alkuun. Onneksi kuitenkin niin, että siitä tuli vain hiukan napakampi ja neulepinta on edelleen nähtävissä, utuisempana, tosin. Se olikin ehkä aavistuksen löysä ennen näitä kauhunhetkiä. Olen siis päättänyt kaikesta huolimatta toteuttaa lahjasuunnitelmani tämän huivin osalta.

Downton Abbey Swap


Kuuntelen joitakin amerikkalaisia neulepodcastejä. Yksi suosikeistani on Subway Knits. Siinä new yorkilainen opettaja jakaa neuleharrastustaan. Päätin lähteä mukaan hänen järjestämään Dowton Abbey vaihtoon. Eka jakso näytetään Ameriikassa tänään. Mehän odotamme jo viimeistä ns. joulujaksoa, mutta Amazonin- tontut toivat minulle 5. tuotantokauden DVD:nä, niin voin jakaa ja myötäelää innostustani Ameriikan kanssasisarien kanssa. Näissä puitteissa lähetetään sitten teemaan sopiva paketti ja taivastellaan lisää tätä kaikkea 20-luvun ihanuutta :-) Täytyy myöntää, että olen tästä innoissani ja pakettiin tulee liittää joku teeman sekä aikakauden isnpiroima neule, joten tähän sisältyy eräänlaista yhteisneulontaakin.

Vuoden 2015 teema


Aiemminkin mainitsemani Knitmore Girls on puolestaan puhunut teemasta, joka uudelle vuodelle valitaan. Ei ehkä niinkään tänä vuonna, mutta aikaisempina vuosina. Minusta tämä teema-ajatus tuntui hauskalta ja pyörittelinkin teemavaihtoehtoja loppusyksystä. Teemakseni valkoitui lopulta arvokas-worty. Haluan suhtautua omaan tekemiseeni suuremmalla arvostuksella ja pohtia tekemisiäni, erityisesti neuleissani, siitä näkökulmasta. Haluan tehdä sellaisia asioita, jotka tuovat minulle iloa ja ylpeyttä, ovat minulle kaiken sen vaivan ja tekemisen arvoisia. Yritän uhrata vähän enemmän ajatusta siihen mitä teen ja suunnitella vähän huolellisemmin. Erityisesti lahjaneuleiden suhteen haluan olla tarkka. Olen nimittäin vääntänyt todella työläitä juttuja lahjaksi, eivätkä ne sitten ole kantaneet toivottua hedelmää tai tuoneet tarkoittamaani iloa. Yritän siis kanavoida voimavaroja hieman toisin ja haluan levittää ajatuksia käsintehdyn lahjan arvokkuudesta. Niihin laitetaan niin kovasti aikaa ja rakkautta. Tai ainakin minä tuppaan laittamaan.

Neulekirjallisuutta


Lomalla olen lukenut Lontoosta syksyllä ostamaani, Ann Hoodin toimittamaa Knitting Yarns- neulenovellikokoelmaa. Kahden novellin jälkeen olen sitä mieltä, että yhteys tarinoissa neulontaan on melkoisen löysä, mutta välissä on myös neuleohjeita ja onhan se jotenkin hauskaa lukea neulomisesta.

Neulevälineitä


Sain joululahjaksi todellisen sulottaren Nancy's Knitting Knacksin langankerijän eli kakuttajan ja sen kaveriksi puiset kerinlehdet. Se on ihana kaksikko! Nyt on kuulkaa kaiken maailman nöttöset saaneet kyytiä ja ihania lankakkusia syntyy. Laadukkaat välineet ovat kyllä silkkaa nautintoa ja sopivat mitä parhaiten valitsemaani arvokkuuden teemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti